Masyarakat Adat Kuansing Berduka, Datuk Laksamano M Nasir Tutup Usia


Dibaca: 3468 kali 
Ahad, 10 Oktober 2021 - 17:28:51 WIB
Masyarakat Adat Kuansing Berduka, Datuk Laksamano M Nasir Tutup Usia Foto: Alm Datuk Laksamano M Nasir

TELUK KUANTAN, HarianTimes.com - Masyarakat Adat Kabupaten Kuantan Singingi berduka, Datuk Laksamano M Nasir yang merupakan salah satu pengurus Lembaga Adat Melayu Riau (LAMR) Kuantan Singingi (Kuansing), Riau tutup usia.

Datuk Laksamano M Nasir berpulang ke rahmatullah setelah menjalani perawatan di Ruang ICU RS Sansani Pekanbaru, Jalan Sukarno-Hatta Kota Pekanbaru, Riau sejak awal September 2021 lalu.

Beliau menghembuskan nafas terakhirnya pada Minggu (10/10/2021) siang di RS Sansani Pekanbaru. Berita duka berpulangnya Datuk Laksamano M Nasir tersebut berasal dari salah seorang kerabat dan juga pengurus LAMR Kuansing, Datuk Masriadi sekira pukul 14.48 WIB di dalam grup Pengurus LAMR Kuansing.

"Innalillahi wa inna ilaihi ra ji'un, Datuk Laksamano telah mendahului kito (kita). Mohon segala silaf dan salah beliau dimaafkan. Semoga amal baiknya diterima disisi Allah SWT," ucap Datuk Masriadi dalam tulisan di WAG Pengurus LAMR Kuansing.

Ketua Umum MKA LAMR Kuansing, Datuk Seri Pebri Mahmud melalui Sekretaris Umum, Datuk Gonto Sembilan Hardimansyah juga menyampaikan ucapkan turut berbelasungkawa atas berpulangnya Timbalan Ketua Umum MKA LAMR Kuansing, Datuk Laksamano M Nasir tersebut.

"LAMR Kuansing turut berduka atas berpulangnya Salah seorang Ketua Majlis kita M Nasir Dt Laksamano, Semoga beliau mendapatkan Khusnul Khatimah atas segala amal dan kebajikan yang beliau berikan semasa hidupnya... Marilah kita bersama memaafkan beliau dan mengirimkan ulumul Quran pada beliau Al-Fatiha... Aamiin," ungkap Datuk Gonto Sembilan Hardimansyah.

Kemudian, ucapan yang sama juga disampaikan Timbalan Ketua DPH LAMR Kuansing, Datuk Monti Sakato Agus Priyanto. Beliau juga mendoakan almarhum Datuk Laksamano M Nasir yang telah tutup usia akibat sakit yang diderita mendiang semasa hidup.

"Innalillahi..wainna ilaihi rajiun.... Turut Berduka atas berpulang nya Saudaro kito.. Datuok Laksamano... Semoga Almarhum di tempatkan di Sorga Nya Allah SWT.. Dan keluarga yang ditinggalkan diberikan kesabaran.. Amiin..," ujarnya.*